Volg ons op Social Media
Google Core Web Vitals. De nieuwe indexering van Google
De nieuwe Core Web Vitals service van Google geeft website-eigenaars een gedetailleerde kijk op hoe goed hun site functioneert. De algemene beoordeling van Google varieert van 0-100, waarbij het cijfer de prestaties van de site weergeeft in verhouding tot andere websites. Een resultaat van 80-100 wordt als perfect beschouwd, terwijl alles onder 70 als redelijk wordt beschouwd.
Google Core Web Vitals: waarom belangrijk?
Google Core Web Vitals zijn de statistieken die samenvatten hoe goed een website presteert, gebaseerd op hoe snel hij op verzoeken reageert. Google evalueert sites op basis van deze statistieken, en probeert vast te stellen wanneer sites slecht presteren. Om ervoor te zorgen dat websites de best mogelijke gebruikerservaring bieden, heeft Google een reeks prestatie-indicatoren ontwikkeld die de Google Core Web Vitals worden genoemd. Deze omvatten Google PageSpeed voor mobiel, waarmee wordt gemeten hoe snel een website op een mobiel apparaat wordt geladen en hoe snel de website nieuwe verzoeken detecteert en hierop reageert; Google Index Status, waarmee wordt gecontroleerd hoe vaak een website wordt bijgewerkt met nieuwe inhoud; en Google Mobile-Friendly, waarmee wordt onderzocht of een website kan worden gelezen op een smartphone.
Google Core Web Vitals: Largest Contentful Paint (LCP)
Google definieert LCP als “de rendertijd van het grootste inhoudselement dat zichtbaar is binnen de viewport”. Voor wat we in deze blog bespreken, beschouwen we “inhoud” als een afbeelding, meestal een JPEG- of PNG-bestand. In de meeste gevallen verwijst “grootste” naar een zogenaamde hero afbeelding die “boven de vouw” staat en een van de eerste afbeeldingen is die mensen opmerken wanneer ze de pagina laden. Optimalisatie toepassen op deze grootste inhoud is van cruciaal belang om LCP te verbeteren.
Elke metriek heeft zijn voor- en nadelen, maar LCP is een gulden middenweg. LCP geeft aan wanneer het laden van een webpagina een aanzienlijke impact begint te hebben op de gebruikerservaring.
Om een goede gebruikerservaring te bieden, moet LCP volgens Google binnen 2,5 seconden na het eerste laadmoment van de pagina plaatsvinden. Slechte waarden zijn alles boven de 4 seconden.